Ταυτότητα σεναρίου
Τίτλος: Η Αναγέννηση στην τέχνη
Ενότητα: Πολιτισμός
Απαιτούμενος χρόνος διδασκαλίας: 3 διδακτικές ώρες.
ΕΡΓΑΛΕΙΑ-ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Σχολικό
εγχειρίδιο
Διαδίκτυο
Προεπιλεγμένες
ιστοσελίδες από το διαδίκτυο
Μηχανή
αναζήτησης εικόνων (google)
Επεξεργαστής
κειμένου (Word)
Λογισμικό
Παρουσιάσεων (Powerpoint)
Φύλλα
εργασίας (αρχεία Word)
ΣΥΝΤΟΜΗ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ. ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ. ΣΚΕΠΤΙΚΟ
Οι μαθητές
προσεγγίζουν τις διάφορες μορφές
αναγεννησιακής τέχνης καθώς και τις ποικίλες εκφάνσεις του πολιτισμού
της συγκεκριμένης περιόδου (Ανθρωπισμός, επιστήμες…) χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ
και εργαζόμενοι σε 5 ομάδες των 5 με απώτερο στόχο την δημιουργία ενός Power Point που θα περιλαμβάνει τα ευρήματα
της αναζήτησής τους. Κατόπιν, αυτό, θα προβληθεί στο σύνολο της τάξης.
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ-ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Το διδακτικό σενάριο στηρίζεται στην ομαδοσυνεργατική
διδασκαλία και τη διερευνητική-ανακαλυπτική μάθηση, ενώ ενσωματώνει δημιουργικά
τη χρήση των ΤΠΕ, μέσω των οποίων επιχειρείται να δημιουργηθεί ένα ανοικτό
περιβάλλον μάθησης, που θα προσφέρει ποικίλες εμπειρίες στους μαθητές. Το
μοντέλο διδασκαλίας που υιοθετείται είναι μαθητοκεντρικό, ώστε οι μαθητές και
οι μαθήτριες να ενεργοποιούνται κατά τη μαθησιακή διαδικασία, να αλληλεπιδρούν
μεταξύ τους και να οικοδομούν συλλογικά τη νέα γνώση, ενώ ο καθηγητής αναλαμβάνει
το ρόλο του συντονιστή, καθοδηγητή, εμψυχωτή των συλλογικών προσπαθειών των
μαθητών.
ΣΤΟΧΟΙ
|
Ειδικότερα οι
επιμέρους στόχοι εκτείνονται σε ένα ευρύ πλέγμα στοιχείων και των 3
γραμματισμών: του κλασικού, του νέου και του κριτικού:
• ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Να δουν οι μαθητές την Ιστορία
αλλά και τη γνώση μέσα από διαφορετικό πρίσμα καθώς θα συμμετάσχουν σε διαφορετικά στάδια της διαδικασίας του
μαθήματος (αναζήτηση και συγκέντρωση υλικού, αξιολόγηση, επιλογή, επεξεργασία,
σύνθεση, παραγωγή τελικού «προϊόντος» και παρουσίασή του στην τάξη) και να την
κατανοήσουν.
• ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Να κατανοήσουν τη μεγάλη
πνευματική και καλλιτεχνική κίνηση στην Ευρώπη, που οδήγησε στην Αναγέννηση των
Γραμμάτων και των Τεχνών και να εξηγήσουμε τη στροφή του ενδιαφέροντος των
Ευρωπαίων στις κλασικές σπουδές και τη συμβολή των βυζαντινών λογίων στην
κίνηση του Ανθρωπισμού πριν και μετά την Άλωση του 1453.
• ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ
ΚΟΣΜΟ
Να αναπτύξουν τη φαντασία τους
και να οδηγηθούν σε αισθητική απόλαυση μέσα από την επαφή τους με τα έργα
τέχνης.
• ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ
ΚΟΣΜΟ
Να εισαχθούν στη διαδικασία
κατανόησης, ανάλυσης και αξιολόγησης των έργων τέχνης
• ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Να συνειδητοποιήσουν τις νέες αξίες,
που διαμορφώθηκαν στην ευρωπαϊκή σκέψη και το νέο προσανατολισμό του πνεύματος
προς τον ορθολογισμό ως πρόδρομο του Διαφωτισμού των Νεότερων Χρόνων
• ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Να γνωρίσουν με ευχάριστο και εποπτικό τρόπο την τέχνη στην
Αναγέννηση και να κατανοήσουν το μέγεθος
της αξία της.
• ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Να συνειδητοποιήσουν στο πως επιδρούν οι διαφορετικές συνθήκες μιας
εποχής στον τρόπο καλλιτεχνικής έκφρασης των δημιουργών. (Ανθρωπισμός- στροφή
στην αρχαιότητα, ρεαλισμός και όχι συμβολισμός του μεσαίωνα)
• ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Να συνθέσουν και να παρουσιάσουν με τρόπο ολοκληρωμένο και διεξοδικό
το έργο ενός καλλιτέχνη της Αναγέννησης.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΙ
• Να εξασκήσουν οι μαθητές τόσο το
ομαδικό συνεργατικό τους πνεύμα όσο και την αυτενέργεια και την ανάπτυξη
πρωτοβουλιών.
• Να ανακαλύψουν και να ξεδιπλώσουν
τις δεξιότητές τους στις ΤΠΕ και να τις αξιοποιήσουν στη γνωστική διαδικασία.
• Να εντρυφήσουν στις άπειρες
δυνατότητες του διαδικτύου στην έρευνα και στη γνώση.
• Να εξασκηθούν στην παραγωγή λόγου:
στην ανάπτυξη αιτιολογημένης επιχειρηματολογίας, στη σύνθεση-σύνταξη γραπτού
ιστορικού κειμένου αλλά και στην προφορική παρουσίαση ενώπιον ακροατηρίου.
• Να εξασκηθούν στην αξιοποίηση
του Powerpoint.
Σύντομη περιγραφή και πορεία του μαθήματος
Οι μαθητές
ασχολούνται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των καλλιτεχνών της Αναγέννησης.
Χωρίζονται σε ομάδες, επισκέπτονται σελίδες του διαδικτύου, επιλέγουν πίνακες και
γλυπτά και τα σχολιάζουν. Κάθε ομάδα μαθητών σχεδιάζει ένα " εικονικό δωμάτιο"
με τα έργα του καλλιτέχνη της επιλογής τους αξιοποιώντας το λογισμικό
παρουσιάσεων. (απόπειρα για δικτυακό μουσείο…) Οι μαθητές παρακινούνται να
συμμετέχουν σε μία καινοτομία. Συνεργάζονται μεταξύ τους. Δημιουργούνται
πραγματικές, αυθεντικές καταστάσεις επικοινωνίας, που αποκτούν νόημα και
σημασία για τους μαθητές μας, ευνοώντας με τον τρόπο αυτό τη μάθηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου